Idag spelar fotboll ingen roll

2015-03-19

För er som känner mig är det inte direkt en hemlighet att jag är en sann Hisingspatriot. När jag flyttade hit första gången 2009 kändes det som att jag hade kommit hem. En gemytlig ö med trevliga människor och fin natur runt varje hörn. Jag kunde inte förstå varför jag skulle vilja flytta härifrån.

I flera år har människor sagt till mig att detta är en plats där det är mycket våld, kriminalitet och stök. Jag har aldrig lyssnat på dessa människor. Alltid trott att det där de ser händer överallt men att det inte syns lika mycket, att det är lika mycket våldtäkter, pistolhot och rån inne i stan som på Hisingen. Att mediabilden varit orättvis och onyanserad. Att det där görs upp mellan gängen och aldrig inträffar oss andra, hederliga medborgare.

Numera är jag inte så säker.

Igårkväll sköts två människor till döds och ett tiotal skadades svårt på en restaurang på Vårväderstorget, bara 300 meter från min egen ytterdörr. Jag inser ju själv att Hisingen som plats, som en del av problemet, är förvrängt och inte särskilt sanningsenligt utan att det beror på flera faktorer, men samtidigt är ju frågan om det fortfarande går att vara säker här?

Jag har alltid försvarat min ö, för det är så jag ser den som, i vått och torrt. Framförallt mot dumma fördomar och ignoranta idioter. Numera fråga jag mig själv om det kanske är jag som är naiv.

Hisingen är en fantastisk plats som skulle kunna blomstra på så många nivåer, men som på grund av en hemsk skugga inte tillåts det. Det är som med fotbollshuliganer, en liten klick som förstör för den stora massan.

Sex minuter efter att automatvapnena hade skjutit klart på Vår Krog & Bar gick jag förbi Vårväderstorget, lyckligt ovetande om vilken fara jag hade utsatt mig själv för. Istället för skräck känner jag en stor sorg i hjärtat. Det är lite som att se sin gamla missbrukarvän som ständigt hamnar i klaveret; Man vill så gärna att de ska gå bra för dem för man ser så mycket gott i dem, men ständigt faller de dit. Gång på gång på gång.

Jag kommer att fortsätta att stå upp för Hisingen i alla väder, men jag är osäker på om vi någonsin kommer att få en säker ö igen. I alla fall under min livstid.

Det är sådana här händelser som gör att fotbollen känns futtig och meningslös. Dessa människor samlades i kamratlig anda för att titta på en fotbollsmatch – Mötet mellan Barcelona och Manchester City i Champions League.

Det skulle varit en kväll fylld av glädje, avkoppling och samhörighet.
Det slutade med något helt annat.

Hisingen lider med er.

Leave a Reply

