Vikten av personliga samtal

2015-04-16

Ja, jag vet. Jag inser ju själv hur otroligt pretentiös ovanstående rubrik är. Som någon slags feelgood-bok som går att köpa i pocket på närmsta tågstation under skylten “Tag 3 betala för 2”.

Det är lätt att raljera över det, men faktum är att det ÄR viktigt med samtal och dialog, inte minst inom fotbollen men även i samhället i stort. Vi har alldeles för lite tid för att sätta oss ned och prata, det är så otroligt viktigt att vi skall uppnå resultat att vi glömmer bort att det är människor som skall ta oss dit.

Därför var en av mina första och viktigaste punkter när jag tog över huvudansvaret i BK Wobbler att införa individuella samtal. Först ett större inledande, sedan ett kort i mitten av säsongen och sedan ett avslutande under sluttampen.

Under dessa samtal kommer jag, tillsammans med spelaren, att dels prata om dennes nuvarande situation, hur denne trivs i klubben, vad som är bra och dåligt men dels också vilka förväntningar jag har på spelaren, vilken målsättning som är rimlig för laget generellt och personligen samt vad de kräver av mig som deras tränare. På så vis blir rollfördelningen tydlig och vi vet vad vi har att vänta oss av varandra. De får även en kopia på protokollet, så de vet vad vi har pratat om och kan gå tillbaka.

Det är lätt att tro när man har sådana här möten att spelarna kanske inte har något att säga, men faktum är att det verkligen finns hur mycket som helst att prata om. Inget av mina möten med spelarna har gått under den inbokade halvtimmen, vilket väl får ses som att spelarna haft ett stort behov att prata, speciellt när jag är ny in i gänget. Jag tror att det finns ett starkt önskemål från de flesta spelarna, precis som anställda i arbetslivet, att träffas någonstans där det är lugnt och prata om sin arbetssituation.

Sedan gäller det ju givetvis att få snurr på samtalen så att de ger resultat även på fotbollsplanen, men jag är själv övertygad om att dialog krävs för att bygga ett lag. Och det skadar ju knappast att ha lite trevligt under tiden.

Leave a Reply

