Att förlora suger, att förlora med 0-4 suger än mer

2015-05-22

En sådan där natt man inte kan somna på, tätt följd av en morgon där man helst inte vill gå upp ur sängen.

Att förlora är givetvis aldrig kul, men än värre givetvis att göra det så klart och stort som vi gjorde igår. Speciellt tråkigt när det finns en laddning i luften om att vi kan få med oss alla poängen hem, men när det sedan blir pannkaka av alltihop blir det som att luften går ur en (ja, här kommer alla klyschiga liknelser på en och samma gång). Att då försöka sig på att skriva någon slags matchanalys är inte speciellt motiverande, men måste likväl göras för att fortsätta utvecklas.

Innan gårdagens möte mot topptippade FC BosonaGamlestadsvallen pratade vi om att vi ville stänga ned dem centralt. Så istället för vår sedvanliga 4-1-3-2 tog vi bort en anfallare och körde med två defensiva mittfältare. I och med deras spetskompetens i offensiven ville vi säkra bakåt och ge stöd till backlinjen. Jag trodde inför matchen att vi skulle få svårt att få mycket boll mot Bosona och att det var bättre att vi att vi lät dem ha bollen för att sedan kontra.

Jag fick åtminstone delvis rätt. Vi lyckades stänga ned dem centralt och gav dem inga ytor. Förvisso fick de stå och motta bollar bakom vår backlinje, men då vi var bättre i luftrummet än Bosona så såg jag inga bekymmer i det. Det krävs knivskarp precision i passen och ett i närmaste perfekt mottag för att lyckas med en sådan boll bakom vår backlinje, vi spelade med lätthet bort dem där.

Tråkigt nog släpper vi tidigt in ett mål, dock. I uppspelsfasen slarvar vi och med en oturlig touch friställer vi deras forward på vår vänsterkant. Trots att han inte är i perfekt vinkel kan han med ett klassavslut göra mål redan efter åtta minuter. Där och då spricker vi matchplan tyvärr och istället för att stänga till måste vi öppna upp oss mer.

Defensivt ser det bra ut i första halvlek, men vi kommer ingenstans offensivt. Att spela med en anfallare är svårt, det fick Wobbler bittert erfara förra säsongen, och vi lyckas inte kontra mot dem på kanterna som vi snackade om. Löpningar är få eller för sena och passningskvalitén för dålig för att på allvar kunna hota dem. Vi har som bäst en semichans i slutet på halvleken.

Vi behöver givetvis satsa framåt för att komma någon vart och jag offrar en defensiv mittfältare mot en till anfallare. I början på andra ser det bättre ut, men i precis fel tillfälle förlorar vi bollen igen (!) i uppspelsfasen. De ser att vår målvakt är långt ut och drar ett skott, som inte alls ser otagbart ut, som går in. 2-0 till Bosona och det börjar bli jobbigt.

Vi överger vår låga press och satsar mer framåt, men blottas bakåt betänkligt. Båda deras sista mål kommer på två kontringar när vi satsar allt för att komma tillbaka. Det blir ridå, helt enkelt.

Det är lätt att skylla på otur och att vi får mål emot oss i fel lägen i matchen, men faktum är att vi förlorat fyra matcher av sju möjliga och alla dessa har varit mot lag på övre halvan. Det kan omöjligen vara en slump. Vi är inte tillräckligt trygga med boll, har för låg passningsprocent och slarvar i uppspelsfasen.

Men mycket av förlusten tar jag på mig. Jag hade haussat upp Bosona för mycket inför matchen och nästan skrämt upp spelarna, kändes det som. Det såg ängsligt ut och där gjorde jag helt fel. Jag lade för mycket fokus på motståndarna, gav för mycket information, vilket gjorde att det blev rörigt och okoncist för spelarna. Det tar jag på mig och borde gjort mycket bättre.

Därför är jag extra mycket besviken idag. På laget i allmänhet (klarar vi ens av fem pass i rad?!), men på mig i synnerhet.

Det är lätt som tränare att bli självkritisk. Borde jag gjort så här istället? Varför blev resultatet så här? Vad kunde jag gjort annorlunda? Sanningen är att vi rent taktiskt inte kunde gjort mycket annorlunda. Det är inte där vi förlorar matchen, utan det är på hur jag förbereder spelarna och vår låga passningsprocent. Det tar jag med mig.

Passande nog är det helg med släkt och vänner på agendan så jag för några dagar kan glömma besvikelsen, det lär behövas. Men samtidigt vill jag ladda upp ordentligt för att ge killarna bästa möjliga träning redan på måndag.

Jag, precis som laget, behöver höja mig flera steg för att poängen skall trilla in. Men nog fan skall de komma in, jag har långt ifrån gett upp!

Leave a Reply

