Hur glad blir du för en WO-vinst?

2015-06-04

Ikväll var det tänkt att vi skulle ta oss an vår nionde seriematch i Göteborgs division 6B. Så blir det dock inte. Matchen är inställd. Orsak? Vår motståndare, BK S:T Jakob, får inte ihop till fullt lag.

Det var relativt sent som vi fick reda på dessa nyheter. I tisdagskväll hörde vår ordförande och sportchef Rikard Attling av sig med att de hade en förfrågan om att flytta matchen till hösten. Det lustiga i kråksången är att vi redan från början ville flytta matchen eftersom att den krockar med IFK Göteborg – IF Elfsborg på Gamla Ullevi, en tillställning som många av våra spelare ville gå på.

Jag har funderat en hel del på den här inställda matchen.

Å ena sidan är det lätt att tycka att vår motståndare har satt sig i den här situationen själva. De har antagligen en för tunn trupp med för få spelare och har själva haft valet att i god tid be om att ändra matchdatum, men ändå inte accepterat detta. Det skulle absolut inte vara svårt för oss i BK Wobbler att rycka på axlarna och säga “inte vårt problem” och få med oss tre enkla poäng i en walk over-seger. Vi hade fått välbehövliga poäng, våra spelare hade fått vila och vi hade kunnat få in ordinarie gäng till nästa match.

Men det är å andra sidan ett sjukt cyniskt, oempatiskt och osportsligt sätt att se på situationen.

Min åsikt är att, på den nivån vi verkar på, skall försöka agera på ett så medmänskligt och sportsligt sätt som möjligt gentemot mot varandra, publik, motståndare och domare. Det kan låta djäkligt cheesy, men det är min fasta ståndpunkt i den här frågan.

Jag älskar att vinna i allmänhet och fotbollsmatcher i synnerhet, men inte till vilket pris som helst. Med handen på hjärtat, hur glad hade jag varit över att sätta hårt mot hårt, begära WO av motståndarna och kamma hem tre poäng utan att ens behöva stå vid sidlinjen? Antagligen inte alls, möjligen glad över poäng, men utan att ha förtjänat dem.

Dessvärre agerar inte alla på samma sätt. Utan att veta bakomliggande orsaker så fick Härryda IF en WO-seger mot Sjövalla i vår serie. Inget ont om HIF, jag känner ingen där, men var det verkligen totalt omöjligt att flytta den matchen till en annan dag? Var de där tre poängen viktigare än att försöka hitta ett nytt datum så matchen kunde avgöras på plan istället för på ett skrivbord?

Jag har en tränarkollega, Kara Ayan i Hovås / Billdals IF, som ikväll åker ut till skärgården för att möta Styrsö BK i division 5B. De får totalt ihop åtta man till sin bortamatch. Trots detta vill inte SBK byta speldatum, trots att de från början ändrade speldatum från lördag till torsdag för att de hade dubbelbokat av misstag.

Återigen, jag känner inga ledare eller spelare i vare sig Härryda IF eller Styrsö BK, har ingen ambition att starta en bitter fejd och har inte heller alla detaljerna på bordet och vill passa mig för att säga för mycket, men för mig låter det som att man är mer sugen på att få lätta tre poäng än att man är villig att vara sportslig. Visst kan det finnas skäl till att göra en befogad WO, som att åka till en lång bortamatch bara för att se motståndarna ställa in en timme innan avspark, men i många av dessa fall går situationen att lösa med dialog och lite god samarbetsvilja.

If there is a will, there is a way, helt enkelt.

Viljan att få en vinst är större än medkänslan, ärligheten och sportsligheten, vilket jag tycker är oerhört synd att det krupit ner till vår förhållandevis låga divisioner. När blev det så här att poängen blev viktigare än spelglädjen? Är vi beredda att vinna till vilket pris som helst, bara vi får hem de där tre pinnarna? Njuter vi verkligen av dessa segrar eller är det en förlust för fotbollen?

Jag tycker att vi alla har ett ansvar här för att skapa ett klimat där sportsligheten är i centrum. Att öppna för dialog och för att saker händer som gör det svårt att hålla i en match, på samma sätt som vi skall visa respekt mot domaren eller inte heller går ut på en fotbollsplan med avsikten att skada en motståndare. Det handlar om respekt. Viljan att vinna får aldrig bli på bekostnad av fair play, hur präktigt det än må låta.

För vad har vi kvar om vi skalar bort ärligheten, sportsligheten och spelglädjen i fotboll?

Antagligen bara en sport som snubbar som Sepp Blatter kan älska.

7 Responses to “Hur glad blir du för en WO-vinst?”

  1. Jan Juhlin said

    Välskrivet och precis spot on! Det finns rätt många lösningar och möjligheter om man är villig att kompromissa lite.

    Like

    • Johan Karlsson Sjögren said

      Tack så mycket, Jan! Ja, jag håller med. En WO måste vara den absolut sista utvägen att gå.

      Like

  2. kristofer Landahl said

    Komiskt att du uttalar dig utan någon som helst fakta bakom dina åsikter. Vi i Styrsö kom överens med Hovås för över en månad sedan att flytta denna matchen från lördag till torsdag då vi annars hade fått spela kl 10 på lördagen, Hovås valde att gå med på flytt framför att behöva ta en båt kl.08:00 en lördag. 2-3 dagar innan matchen vill Hovås flytta då det saknas folk hos dem, vi försökte få till en flytt, dock behövde vissa saker klaffa. Nr1 planen skulle vara ledig. Nr2 vi behövde spela innan våran nästkommande seriematch å lika toppmatch mot serietvåan, Mölnlycke, av den enkla anledningen att vi hade 3 nyckelspelare avstängda som fortfarande hade varit avstängda om vi inte spelat denna matchen. Nr3 vi måste se till att vi själva inte har för mkt folk borta vid en eventuell matchflytt. Tyvärr gick inte detta att få ihop. Så gärna lite kött på benen innan du uttalar dig. Men du har naturligtvis rätt att tycka som du vill.
    Vänligen
    Kristofer, Tränare, Styrsö BK.

    Like

    • Johan Karlsson Sjögren said

      Hej Kristofer och tack för din kommentar!

      Vill omedelbart understryka att meningen med min text INTE är att hänga ut enskilda klubbar / personer eller skriva en snaskig blogg. Sådant är jag totalt ointresserad av och det vet alla som följer mig.

      Jag försöker belysa ett problem som jag dessvärre är rädd har blivit allt vanligare även på våra förhållandevis låga divisioner. Tyvärr är det många klubbar som är omedgörliga i den här frågan och inte ser det som “vårt problem” om ett annat lag har spelarbrist eller dylikt. Någonstans kan jag känna att vi på vår nivå, där vi är långt ifrån eliten, behöver vara mer samarbetsvilliga, empatiska och känna att det är viktigt att vara sportsliga. Att döma av de kommentarer jag fått både här och på andra håll så är det flera klubbar som håller med och ser detta som ett dilemma, att poängen är viktigare än de kärnvärdena man står för. Det är ett kallt klimat där man sätter hårt mot hårt, och då blir fotbollen ofta lidande.

      Jag vill inte höja vare sig mig själv eller BK Wobbler till skyarna, men vi fick reda på att vår motståndare BK S:T Jakob ville ställa in matchen med mindre än två dygn kvar till avspark. Vi hade kunnat vara småsinta, stå med armarna i kors och sno poäng, men hur gott hade vi mått av dessa poäng som vi inte ens arbetat för att få?

      Givetvis finns det lägen där WO känns befogad, som när lag bara ett par timmar innan avspark vill ställa in (har hänt mer än en gång) och saknar framförhållning, eller när det är sent på hösten och är ont om utrymme att spela på för att hitta alternativa datum innan sista omgången. Men utgångspunkten bör vara att WO alltid är sista utvägen, enligt mitt sätt att se på det.

      All den information jag har postat här har jag fått direkt från Hovås / Billdal och alltså inget jag fingerat på egen hand. Om den informationen är osann får i så fall stå för dem, men enligt dem var det Styrsö som i första hand ville byta datum från lördag till torsdag, vilket man gick med på. När de sedan själva vill byta till annan dag går det inte. Som sagt kan det finnas mycket goda skäl till detta förstås, det säger jag inte emot, men jag har svårt att föreställa mig att det inte finns något datum från idag och fram till oktober som skulle funkat bättre för båda lagen. Detta har jag givetvis inget belägg för i detta fall, men av egen erfarenhet av att träna och spela på planer med hög belastning så har det i princip alltid gått att hitta annat datum med så här mycket tid kvar av säsongen. Hade det varit slutet på september är det en sak, men nu är det början på juni. Trots allt är det mer än fyra månader innan säsongen skall packas ihop.

      Din punkt är intressant då det handlar om era avstängda nyckelspelare. Utan att känna Mölnlycke så både tror och hoppas jag att de själva är så pass sportsliga att de hellre ser att ni möts då ni har alla era bästa spelare med och att man kan tänka sig att flytta er match. Återigen vet jag inte om ni redan provat den vägen och fått nej, vilket i så fall är beklagligt, men det är en lösning på problemet, en annan hade varit att kontakta förbundet och be om dispens för dessa spelare då de egentligen skulle varit avstängda mot Hovås / Billdal. Min erfarenhet är att förbundet brukar vara hjälpsamma.

      Men du är också inne på en viktig punkt där, att ni inte var beredda att skjuta upp er match med Hovås / Billdal för att ni då skulle få era viktiga nyckelspelare avstängda i toppmatchen mot Mölnlycke därefter. Utan att känna er så tror jag tyvärr att detta är den riktiga orsaken till matchen inte kunde ställas in, att man inte vill riskera att offra en eventuell serieledning på grund av detta. Om så är fallet bevisar det ju tyvärr tesen om att vinna till varje pris är viktigare än att visa på god sportmannaanda. Men jag vill passa mig här, jag känner er inte och vet inte hur ni resonerat, jag har bara hört Hovås / Billdals sida av myntet, så återigen säger jag att jag kan ha fel här. Men min erfarenhet är dessvärre bland en hel del föreningar på våra nivåer blankt skiter i sportmannaandan. Det viktiga är att vinna, vilket är vedervärdigt då många av dessa klubbar dessutom sitter på fina ungdomsverksamheter. Vad är det man lär dessa spelare, att det viktigaste är att vinna till varje pris?

      Som sagt säger jag det igen; Det är inte min mening att trampa er på tårna, Kristofer. Och om jag far med osanning så är det för att den informationen jag har fått av Hovås / Billdal inte stämmer, men själva hävdar de att det är på det sättet och då är det något ni får ta vid sidan om. Detta är det jag fått återberättat för mig. Visst stämmer det att de fick med sig elva man till sist, efter att tränaren kallat in ett gäng juniorer och skrivit upp sig själv på laguppställningen (!).

      Min poäng med texten är att belysa ett problem och kallt klimat föreningar emellan som jag tror skadar fotbollen vi älskar. Inte att hänga ut föreningar eller enskilda personer. Det vill jag vara tydlig med. Om någon känner att jag far med osanning får man gärna kontakta mig, jag är den första att erkänna och ursäkta mina fel och brister, men utifrån den information jag fått är detta sant.

      Jag önskar er lycka till i det fortsatta seriespelet och att sportmannaandan får vara en segrare ihop med fotbollen!

      Like

      • kristofer Landahl said

        Jag håller med dig gällande att man skall försöka hjälpa. Den här gången blev det för tight med tid och helt ärligt så ville vi inte åka till matchen mot Mölnlycke utan gubbar. Annars hjälper vi alltid till.
        Sedan så är han lite skojig deras coach, första flytten handlade alltså om hurvida Hovås ville åka ut svintidigt på lördagen eller istället spela torsdag, det var en fråga, ingen önskan från vår sida. Dessutom betedde han sig väldigt olämpligt efter matchen igår och kommer med säkerhet bli avstängd ett tag. Man får skilja på äpplen och päron, Jag förstår att du vill skriva och det är en vettig tanke, men våran match har inte med detta att göra då det inte fanns några alternativ.

        Like

      • Johan Karlsson Sjögren said

        Min känsla är att ord står mot ord i den här frågan, det känns som att ni och Hovås / Billdal inte har delad samsyn i den här frågan och då får ni i så fall ta det vid sidan om.

        Återigen var min poäng inte att hänga ut någon, utan att belysa ett problem som jag tror de flesta inte vill åt.

        Tack för dina kommentarer och lycka till i framtiden!

        Like

  3. kristofer Landahl said

    Tilläggas skall att Hovås kom med 11 man idag, fullt lag

    Like

Leave a Reply

