Kontringsförlust i årets sista hemmamatch

2015-10-09

Igårkväll spelade vi i BK Wobbler årets sista hemmamatch på Överåsvallen. För motståndet stod Härryda IF, ett lag som vi efter en ytterst heroisk insats tog tre poäng mot borta i våras. Detta efter att vi hamnat i ett underläge 1-2 med en man mindre. En av årets mest minnesvärda bragdsmatcher, men också en match där vi kände att vi egentligen var betydligt bättre än vår motståndare.

Härryda IF är ett lag, likt många andra i Göteborgs division 6B, som satsar mycket på sitt kontringsspel. De kör vad jag kallar för Drillo-fotboll – Det är inte mer än 2-3 passningar sedan skall bollen upp på offensiv planhalva. Det går att tycka mycket om den taktiken, men ni som läser min blogg frekvent vet att jag inte gillar den.

Inte det minsta.

Det har inte så mycket med estetik att göra, även om det är en fin detalj som jag uppskattar. Det har mer att göra med att jag tror att det lag som på långsikt satsar på att ha bollen så länge som möjligt också vinner matcher i det större perspektivet. Trots förlusten igår tror jag på det.

Men det handlar om att göra det på rätt sätt också.

Härryda är som sagt bra på en sak, vi på många och det började också bra. Första tio minuterna spelar vi behärskat och kontrollera händelserna. Vi har några intressanta anfall och det känns som att vi kan vinna detta tidigt och stort. Den bilden delar många av mina spelare med mig efter matchen.

Sedan händer något.

På en snabb kontring sätter de något oförtjänt med 0-1. Ingen fara, vi har tagit igen underlägen förut, men inom en 15-minutersperiod leder gästerna plötsligt med 0-3. Vi ser skakade ut, som ett korthus som när som helst blåser omkull. Alla målen har varit snarlika; Ett par snabba passningar i djupled in på offensiv planhalva och vi blir straffade direkt.

Fyra skott på mål resulterar i tre mål för gästerna från grannkommunen. En närmast klinisk effektivitet förstås och motståndarna själva såg förvånade ut. När dessutom vår målvakt går sönder i slutet på första halvlek börjar nog många ana det värsta. Vi får motvilligt ställa in en utespelare i mål, samtidigt som vi mentalt håller på att brisera. Nu handlar allt om att hålla halvleken ut för att klara av anstormningen.

Innan matchen pratade jag om att Härryda IF är ett lag vi slår i 99 fall av 100. Plötsligt låg vi under med 0-3. Det är klart att det blir skakigt då, men det blir lätt så när vi inte jobbar som ett lag. Lagdelarna hjälpte inte varandra, kommunicerade inte, jobbade inte ihop som en enhet utan som isolerade öar. Då spelar det ingen roll om vi har individuellt sett bättre spelare, vi kommer ändå att misslyckas.

I sådana lägen hamnar jag som tränare i en prekär sits. Skall jag göra byten när vi ligger under med 0-3 i halvtid? I så fall vilka? Eller ska jag behålla alla på plan och ge dem förtroendet, så att de inte känner sig nedtryckta?

Svår balansgång helt klart och som är olika för varje gång. Min åsikt var att jag hade tagit ut det bästa laget för dagen och att det var L A G E T, inte enskilda spelare, som förlorat första halvlek. Skulle jag byta skulle jag behöva byta alla elva, samt även mig själv. Därför gav jag samtliga nytt förtroende att reda ut det i andra halvlek, minus den skadade målvakten.

Taktiken förändrade jag inte nämnvärt. Det var inte den som felat oss, utan hur vi jobbade ihop som grupp. Kroppsspråket mellan varandra var negativt, mycket gamnackar, ingen kommunikation. Det har inte med taktik att göra utan hur vi som grupp arbetar (eller inte samarbetar) mot samma mål.

I andra går vi ut mycket mer bestämt och det märks. Härryda hade fyra skott i första halvlek, i andra var det knappt över halva. De hade inte ens ett skott mot (!) mål, detta trots att vi hade en utespelare som målvakt. Visst, de backade hem, men hade stora ytor att jobba på. Men vi tryckte ner dem i skorna rejält och det gav resultat.

En bit in i andra trycker vi dit 1-3 och senare även 2-3 och har därmed vittring mot Härrydas mål. Jag byter in nya, fräscha spelare för att bibehålla trycket, får in spelare som går in med attityd och vill göra mål, som bara ser möjligheter. Vi går även ner på en trebackslinje i slutet, men tyvärr grinar ineffektiviteten oss i ansiktet.

Matchen slutar 2-3 till Härryda IF.

Givetvis en enorm missräkning för oss. Jag anser fortfarande att gästerna, med all respekt för dem, är ett sämre fotbollslag än BK Wobbler. Det visar vi också i andra halvlek, men når inte hela vägen fram. Hade vi spelat i tio minuter längre hade vi inte bara kvitterat utan antagligen vunnit matchen, men nu är ju en fotbollsmatch endast 90 minuter. Inte 100.

Men vi har också ett problem med lag som kontrar på oss. Vi har dilemman när motståndarna ställer frågor i djupled och det är något vi måste lära oss att hantera. Oavsett vilken spelidé som väljs så kommer det alltid att finnas saker som prioriteras bort. Med vår offensiva spelidé kommer vi att ligga högt i utgångspositionerna och det gör att vi blir sårbara bakom backlinjen. Det är något vi måste jobba intensivt på.

Det är nyttigt med läxor, men det är dyra. Oavsett divisionstillhörighet. Igår lärde vi oss en oss som kostade oss tre poäng och möjligen en plats på övre halvan av division 6B.

En match kvar borta mot Rambergets SK söndagen den 18 oktober. Då lär vi veta om vi slutar femma, sexa eller sjua.

Och som ni vet vill jag som bekant alltid vinna…

Leave a Reply

